Modern Economics and the Ancient World: Were the Ancients Rational Actors?

Produktinformationen "Modern Economics and the Ancient World: Were the Ancients Rational Actors?"
The second volume of the new series "Muziris" assembles 11 contributions on "Modern Economics and the Ancient World". – In an introductory chapter, Sven Günther discusses the applicability of bounded rationality approaches – in particular "New Institutional Economics" (NIE) – to (Ancient) History. For this sake, he links basic pillars of these modern (economic) approaches to the principles of History as outlined by Johann Gustav Droysen in his seminal "Grundriss der Geschichte" and to frames and framing methodology as essential tool for a ‘communicative turn’ in historical studies, in order to link ‘etic’ and ‘emic’ perspectives on historical source material. – Kathryn Kelley's study on "Trouble Brewing in Old Babylonian Mesopotamia" seeks to understand the formulation of § 108 of the Codex Hammurapi from multiple perspectives by tracing the history of the female beer merchant in light of Babylonian legal, literary, and economic traditions. – Thibaud Nicolas tries to explain how Šamaš, the Mesopotamian Sungod, was acting in the economic and financial fields; even if the ancient Mesopotamians probably did not believe in a rational homo oeconomicus, this paper intends to show that the Sungod and his paredra Aya were often acting in a logical and rational way as they were lending silver, bargaining, and supplying the needy. – Daniel Silvermintz argues that close reading of the passage of the “healthy city” described at 369b–372e in Plato’s Republic reveals that all of the significant political proposals have not been determined by Socrates but rather by the acquisitive Adeimantus; while Socrates conceives of the city as a subsistence economy, Adeimantus adopts economic institutions for production and distribution that undermine the citizens’ ability to restrict their consumption to necessities. – Lothar Willms argues that Plato and Adam Smith represent two different modes of economic and social rationality and that Smith’s mode finds no match in ancient Stoics. – Bertram Schefold compares the concepts of land lease in Traditional China and Premodern Europe (particularly Germany). – Roland Ferenczi discusses the ancient South Indian state of the Ceras together with its monarchical features, and its prominent position in the Indo-Roman trade. – Further studies are devoted to economic concepts in Ancient Israelite Jubilee Legislation, the hoarding of wealth in the Ancient Economy and Chinese Qin-Han policies in the framework of New Institutional Economics (NIE). Der zweite Band der neuen Reihe „Muziris“ versammelt 11 Beiträge zu „Modern Economics and the Ancient World“. – In einem einleitenden Kapitel erörtert Sven Günther die Anwendbarkeit von Bounded-Rationality-Ansätzen – insbesondere der „New Institutional Economics“ (NIE) – auf die (Alte) Geschichte. Zu diesem Zweck verknüpft er die Grundpfeiler dieser modernen (ökonomischen) Ansätze mit den Prinzipien der Geschichte, wie sie Johann Gustav Droysen in seinem „Grundriss der Geschichte“ skizziert hat, und mit Rahmen und Rahmungsmethodik als wesentlichen Werkzeugen für eine „kommunikative Wende“ in der Geschichtswissenschaft, um „etische“ und „emische“ Perspektiven mit historischem Quellenmaterial zu verbinden. – Kathryn Kelleys Studie über „Trouble Brewing in Old Babylonian Mesopotamia“ versucht, die Gesetzgebung in § 108 des Codex Hammurapi aus mehreren Perspektiven zu verstehen, indem sie die Geschichte der Bierhändlerin im Lichte babylonischer rechtlicher, literarischer und wirtschaftlicher Traditionen nachzeichnet. – Thibaud Nicolas versucht zu erklären, wie Šamaš, der mesopotamische Sonnengott, im wirtschaftlichen und finanziellen Bereich agierte; auch wenn die alten Mesopotamier wahrscheinlich nicht an einen rationalen Homo oeconomicus glaubten, möchte dieser Aufsatz zeigen, dass der Sonnengott und seine Paredra Aya oft auf logische und rationale Weise handelten, wenn sie Silber verliehen, verhandelten und die Bedürftigen versorgten. – Daniel Silvermintz legt dar, dass eine genaue Lektüre der Passage über die „gesunde Stadt“, die in Platons Republik 369b–372e beschrieben wird, zeigt, dass alle wichtigen politischen Vorschläge nicht von Sokrates, sondern vom akquisitiven Adeimantos bestimmt wurden; während Sokrates die Stadt als Subsistenzwirtschaft begreift, setzt Adeimantus wirtschaftliche Institutionen für Produktion und Verteilung an, die die Fähigkeit der Bürger untergraben, ihren Konsum auf das Notwendigste zu beschränken. – Lothar Willms argumentiert, dass Platon und Adam Smith zwei unterschiedliche Modi wirtschaftlicher und sozialer Rationalität repräsentieren und dass Smiths Modus bei den antiken Stoikern keine Entsprechung findet. – Bertram Schefold vergleicht die Konzepte der Landpacht im traditionellen China und im vormodernen Europa (insbesondere in Deutschland). – Roland Ferenczi diskutiert den alten südindischen Staat der Ceras zusammen mit seinen monarchischen Merkmalen und seiner herausragenden Stellung im indo-römischen Handel. – Weitere Studien widmen sich wirtschaftlichen Konzepten in der antiken israelitischen Jubiläumsgesetzgebung, dem Horten von Reichtum in der antiken Ökonomie und der chinesischen Qin-Han-Politik im Rahmen der Neuen Institutionenökonomie (NIE).
ISBN: 9783963272561
Verlag: Zaphon
Sprache: Englisch
Seitenzahl: 350
Produktart: Gebunden
Herausgeber: Günther, Sven
Erscheinungsdatum: 21.11.2023
Verlag: Zaphon
Untertitel: Selected Papers from the Online Conference, 29–31 July 2021
Schlagworte: Alte Geschichte Chinesische Geschichte Ökonomie